Polskie media zawiodły...


Jestem wielkim krytykiem polskich mediów. Sądzę że walczą one z objawami, a nie z przyczynami różnych chorób. Polskie media zawiodły, w sposób aż zagrażający polskiej demokracji.

Nie jestem wielkim znawcą polityki, ale nie jestem też ślepy. Przed wyborami parlamentarnymi roku 2015 opisywałem, że odbędą się one w cieniu kryzysu związanego z uchodźcami.

Nadal sądzę, że nie myliłem się. Podejście wobec muzułmańskich uchodźców przeorientowało polską politykę. Wygrały nastroje ksenofobiczne, islamofobiczne. Jestem przekonany, że to problem uchodzców odegrał główną rolę w polskich wyborach parlamentarnych 2015- i nadal ją odgrywa.

Szczególnym przypadkiem jest sukces ruchu Kukiza, który szczególnie silnie wyrażał różne poglądy związane z uchodźcami. Także partia rządząca w mojej opinii zyskała dzięki problemowi uchodźców. W mojej ocenie- to nie obietnica 500 złotych na drugie i kolejne dziecko- ale właśnie problem uchodźców zadecydował o takim, a nie innym wyniku wyborczym w Polsce.

Dla mnie zupełnie ewidentne jest, że kluczem do problemu polskiej polityki- jest właśnie problem uchodźców, owa antyislamska fobia. Bez jego rozwiązania nie pójdziemy nigdzie dalej.

Media tymczasem, zamiast zająć się przyczynami, wałkują różne efekty tej zmiany politycznej. Dla mnie- jest to pozbawione znaczenia. Nie zajmuję się walką z objawami, widząc nierozwiązane przyczyny.

Możliwe że to sprawa uchodźców jest najważniejszym kryterium podziału politycznego w Polsce, to sprawa uchodźców zadecydowała o wygranej wyborczej określonych grup politycznych i przegranej- innych grup. Dziś- wzdłuż stanowiska wobec uchodźców- definiuje się niemiecka polityka, a islamofobiczna partia AfD zyskała nagle 3. wynik wyborczy.

W Polsce media zdecydowanie nie dokonują długoookresowej analizy polskiej polityki. Jeśli miałbym takiej analizy dokonywać, za główny temat roku 2015 - i być może także 2016 - wybrałbym temat uchodźców. To on zdominował polską politykę.

Wśród polskich mediów mało kto zauważył wage tego tematu i znaczenie nastrojów antyimigranckich. Mam wrażenie że media w Polsce zyją tzw. "bieżączką" i zapominają o ważnych tematach które tak naprawdę definiują kierunki polskiej polityki i zadecydowały o konserwatywnym skręcie polskiej polityki.

Temat uchodźców, którzy wywarli najbardziej znaczący wpływ na polską politykę od co najmniej dekady, nie został potraktowany w sposób na jaki zasługuje. Temat nie został potraktowany z należną mu powagą i skalą.

Owszem, nadal się dyskutuje na temat imigrantów. Ale skala tej dyskusji jest niewspółmierna do skali zmian politycznych jakie ten temat, ten problem wywołał.

Otrząśnijmy się- podział polityczny dziś odbywa się nie na linii prawica- lewica, ale na linii podejścia do tematu uchodźców. Media w Polsce traktują tą sprawę z niemożliwą do zniesienia ignorancją.

Sprawa KOD, Trybunału Kostytucyjnego i inne biezące tematy nie są niczym więcej jak skutkiem. Skutkiem niewłaściwego przedyskutowania tematu uchodźców w polskich mediach.

Polskie media zawiodły. Po prostu. Pracuję w tej branży, jestem założycielem branżowej organizacji właścicieli mediów, i mogę to po prostu stwierdzić.

Komentarze

Popularne posty